Wednesday, August 31, 2011

My Aidilfitri

Hmmm... How to begin.. Mr Hubby kata, Hah ! tue luahan prasaan la kalau dah masuk blog. So what, You like it, u read.. Don't like it.. Don't read ye abang... This is my blog, my space...



Let's begin the History of My Aidilfitri.


Being born into a broken family memang susah... When it's times for Hari Raya, it's seem to geeting harder bila dah besar.. sebab have to choose between spending the time with Abah or Mak.. or seeing both of them quarrel about money..marriage... I still can remember seeing them fight malam raya.. and all the rendang, ketupat bertembangan.. and Mak membawa me & adik to Langkawi ( i think .. it's 20 years ago..) then bila balik rumah, my abah terlantar terbaring tido..dengan keadaan rumah ibarat kapal pecah! Tolong la, I was only 10 !!! And that what's u guys show me the meaning of Raya??After that, i stop thinking about raya ! To Me Raya only getting $$$$$ from abah and Mak to buy new clothes. Poor Nizam, i don't blamed Nizam dengan apa yang berlaku pada diri dia. It's all because our broken Family. After that i, rarely see Abah balik rumah.. only get $$$$ from him. And Mak, busy with $$$ and all her Pondan frenz.. And i think that's the influence Nizam to change..


Now Raya time bila dah Ke Universiti... ikut hati memang taknak balik bila cuti raya. Yela, buat apa!! setakat nak makan rendang and ketupat je? kedai pun ada.. tapi kena balik jugak sebab RAYA.. and asrama pun kosong... kang jumpa HANTU plak ! Masa nie Raya macam ok skit sebab pegi rumah atok, makcik/pakcik..and kawan2 Pondan Mak.. aku rasa Lorong Haji Taib pun aku pernah pegi pagi raya. Time tue masih belum reti melawan, yela..still mengharap duit diaorg untuk hidup. But ada satu tragedi yang aku still ingat sampai sekarang. It's not Raya Aidilfitri time.. Masa tue Raya Haji, and aku kat UTM skudai x balik... tetiba dapat call dari Nizam..menangis..dia cakap mak baling dia dengan rendang.. mak lempang dia..only for a small mistake! tolong la Mak.. kitaorg dah besar, and know you can see apa yang nizam jadi! PEMARAH, Manusia tiada PERASAAN.. and dah terpesong . balik semula citer tadi, aku dengan kelam kabut suh dia dok umah Lin ( Best Fren aku kat KL) .. Ikut hati nak jek aku balik KL mengamuk!!! Korang nie dari kecik sampai kitaorg besar buat hal! dah divorce tue sudah la!


And now the story of My Aidilfitri bila dah kawin... 1st year ok la.. nothing happen..bahagia.. smooth... 2nd year Aidilfitri.. dah ada anak.. and MIL dah mula skit nyampah sebab bawak Anak Emas dia pindah KL....Ingat lagi ayat dia masa raya tue " Linda nie skit2 Azam, agaknya dia kat rumah x buat apa pun. semua Azam" Ya Allah!! Meleleh air mata, but En Azam tak tau pun... to him everything goes well. If you read this, know you now apa yang berlaku. 3rd yr ok gak sebab masa tue MIL krisis with my dearly SIL, poor SIL Kak Nora..Nak buat macam mana kak, kita nie bukan menantu pilihan.. 4th yr Aidilfitri terkena lagi.. masa nie ada 2nd son - Adam.. depan Menantu kesayangan dia tue dia cakap " Anak dah 2 pun tak reti bagi makan ker!!!! " hah tue dia cakap depan tangga Rumah Kg Laut only becoz aku bagi Adam makan skit je.. to me it's enough, so ok la.. kenapa nak paksa aku bagi my baby makan banyak2 plak. but then sib baik ler si Menantu Kesayangan tue pujuk aku balik.. dengan cakap " Ala mak nie, Kak Linda tau ler apa dia buat.. jangan la gitu.. "Tue hanya suara MIL je.. suara2 belakang tabir SIL2 tiri laki aku belum kedengaran lagi..tue belum lagi citer pasal benda2 lain yang dia sound .. Linda faham mak marah sebab rampas azam... Mak tak kasi azam dok KL.. itu yang mak dok bising kat Linda... Mak marah sebab azam kena struggle kerja kat KL whereby kat JB dia leh kerja dengan senang... Mak marah linda suh azam berdikari.. sebab kat Johor ramai yang boleh tolong dia.. Mak marah Azam kawin dengan Linda sebab Linda Moden sangat.. not too Kampung..tak reti hidup kampung.. tak reti bergaul dengan orang sana... tak reti masak..tak reti segalanya.. Tapi Mak kena Faham Linda bukannya dibesarkan Sempurna macam Azam. Yup MAk orang susah & Linda faham, tapi mak didik azam PERFECT ! Mak jaga dia PERFECT ! Mak terlalu JAGA azam ! YEs, I have MONEY.. tapi tue je yang Linda ada.. $$$$ tapi yang didik Linda DUNIA, KESILAPAN, KAWAN2 & ALLAH ... Apa2 pun, beraya masa tahun pertama sampai ke 4 nie seronok walaupun kena perli2... takper pujuk hati sendiri... yela Raya dengan Family besar yang tak pernah aku rasa sepanjang 22 tahun hidup.


BAck to kisah raya, Start dari tahun ke 4 raya, everything dah macam silap. Our Marriage macam satu kesilapan besar.. lebih2 lagi En Abang struggle dengan kehidupan kat KL. and me struggle to be the BANKER & Wife @ Ibu ...so, Raya tahun ke 5, aku tak balik sebab mengandungkan Aisyah.. same goes with Mr Azam. Masa tue rasanya dia nak balik sangat, tapi sebab $$$ takde and aku plak tengah sarat so, he has no choice but to stay in KL. Masa tue pun marriage kami dah 30-70 je.. anytime boleh collapse. lagi2 Abah masa tue tengah nazak.

Tapi Tragedi 1 Muharram telah merubah segalanya.. Setelah dipujuk untuk makan ketam kesukaan kami, aku balik gak JB sbb perjalanan ditaja pengantin. Masa tue memang dah retak menanti belah pun.. Honestly said, persiapan untuk proses Divorse tue dah ada.. tunggu perlaksanaan je.. Sorry abang if u read this... I have no choice demi anak2..sebab masa tue abang teruk sangat di pengaruhi mereka.. sampaikan abang sanggup lukakan hati atikah, adam, aisyah..and kitty... hati saya taknyah cakap la.. I don't know what's goes wrong with our life... sampai jadi macam nie. most probably sebab $$$$. Alhamdulillah Dr Idora banyak membantu.. 2 bulan MC aku dapat sebab mentally stress. siap tido depan bilik Dr lagi sbb abang tak kasi balik rumah. ok..ok..back to story 1 Muharam tue.. Yup, saya salah sebab marah awak.. Yup saya marah sangat.. Mau tidak awak dah la tangan Ika tersepit, the night before tue boleh plak awak berdating dalam gelap kat luar rumah dengan adik2 tiri awak? boleh plak awak tido dengan diaorg kat ruang tamu? boleh plak dia tertonggeng-tonggeng bila awak balik dr amik gambar.. tertonggeng tonggeng melihat gambar dengan awak..bersentuh sentuhan dah macak laki bini?? Adil ker tue untuk saya lihat? Adil ker untuk Mak panggil saya Perempuan tak laku yang terpaksa kawin dengan awak? APa yang awak cerita dengan dia selama nie?? saya Pelacur ker? Adil ker untuk Adik tiri awak tue panggil saya Bodoh? Pengikis harta awak? Adil ker untuk dia menjerit-jerit suruh awak ceraikan saya malam itu? Adil ker Mak untuk menyalahkan saya dengan kesusahan yang awak hadapi? Adil ker untuk Ari mengatakan saya ada agenda dari awal perkahwinan kita untuk menjatuhkan awak? Adil ker mereka menuduh saya berlagak, tak kenang budi, sombong... Salahkah saya menyuruh suami bekerja lebih keras ? salahkah saya membawa awak pindah ke KL..? tidak pernah ker saya bantu awak dari segi kewangan? Pada saya itu PENAMAT untuk kita. Tak guna saya berkorban untuk awak sekiranya dibelakang saya macam2 diperkata. And sesungguhnya saya terkejut sebab awak tak CERAIkan saya malam tue..Kenapa yek? maybe sebab anak2...dan tentunya bukan sebab sayangkan saya..

Balik KL masuk je kerja.. Aku Nekad!!! setelah berkali2 aku mengigil untuk menempuhnya.. aku ajak Kak Hasnah temankan ke Pejabat Kadi..buat report... And the next 2 day, i received a call from Ustaz XXX ( lupa plak nama dia ) dia tanya aku apa masalah sebenarnya... hmm Ustaz kaunseling ikut phone je ker?? ehehhe.. tak kisah la.. ALhamdulillah..thanks to that Ustaz... aku ikut semua kata2 dia.. dan semuanya nampak macam bertambah baik... dan lagi baik.... LAGI BAIK... thanks to all my frenz juga yang tak putus2 mendokan kami di hadapan Kaabah agar perkahwinan ini dikekalkan..thanks to Bos.. Kak Zab.. Hj Din...Marina.. Ija.. Kak Hasnah.. Kak Miza ...dan semua yang mendoakan.... setiap kali kalau dengar orang ke Mekah, Doa yang tak lupa aku kirim " Ya ALlah.. Engkau Kekalkanlah perkahwinan ini..Engkau Dekatkanlah hati kami...Engkau Panjangkanlah Jodoh kami.. " Thanks to all and esp that Ustaz.. kata-katanya membuat aku merubah fikiran dan menarik balik permohonan untuk bercerai.. tak salah mencuba lagi Ustaz tue kata... And benar, kali nie kami lebih BAHAGIA.. walaupun aku hilang MIL, SIL dan keturunannya.. Aku hilang family besar aku berhari raya... tapi aku bahagia dengan Suami dan anak2.. Biarlah keadaan yang merubah tanggapan mereka... Buat masa nie, Insan yang bernama " Perempuan tak laku, Perempuan Pengikis harta, Menyusahkan suami & Bodoh " ini belum terubat lagi hatinya dan tak mahu balik Johor. Lebih-lebih lagi kalau SIL yang tonggeng tue ada lagi.
So, Raya Tahun ke 6 nie .. I'm back to my normal Raya life macam zaman kanak2 dulu. Alone without Suami. yang beza kali nie dan zaman kanak2 aku dulu.. Aku ada ATIKAH, Adam & Aisyah !!! dan ibu janji , Raya anak2 ibu takkan jadi macam ibu.

Selamat Hari Raya my Precious...

Aktiviti Raya Ke 2

- Pagi2 Anak dara nie suh masak Mee Goreng

- Pastu main tape ngan Adam.. Bagus tue Ika! Tape mulut Adam, Bising tul dia...

- Aisyah plak pagi2 dah songlap biskut almond london .. abis comot.. abang dia tukang kasi makan plak







Aktiviti Raya Pertama

- Makan2 ngan anak2.. Sib baik ler korang ada.. kot idak melalak ibu di Pagi Raya. Ika , pagi2 dah bangun.. tak pernah sibuk2 nak mandi pagi..hari nie bersemangat plak. kan bagus kalu gie sekolah pun camni...

- Aisyah plak comel ngan gaun purple..nie nangis sebab kena buli ngan abang dia.. :) poor baby. Abang kamu tue segalanya kat dia..Ultraman dia..Boboiboy pun dia... Superman pun dia..









No comments:

Post a Comment