Saturday, September 29, 2012

Tantrum & Kiddos

I always want to write about this.. TANTRUM

Apa itu TANTRUM ? Apa kaitan TANTRUM dengan anak2 kita ?

Pertama kali saya tahu apa itu TANTRUM adalah semasa saya mengandungkan Adam dan Atikah baru berusia 3 tahun.. Masyaallah... Atikah akan menjerit2.. berguling2... melompat2...samapi kehendak hatinya saya turuti.. Masa tue rasa nak cekik2 jek budak kecik yang comel tue..nak je sumbat dia masuk dalam perut nie balik... STRESS TENSION semua tue datang... Paling benci, TANTRUM nie boleh menyebabkan  kita laki bini lak bergaduh...

Kemudian, lahirnya adam... Masa kecik, ok ler perangai lelaki memang lasak.. but makin besar makin menjadi pulak...aduhai, dia pun TANTRUM ! dan masa nie dah kena kaji cara tangani anak TANTRUM ..

Tantrum nie bacisally cara dan eknik budak2 kecik dan comel nie untuk membuli ibu ayahnya.. teknik mereka untuk memastikan kita beri perhatian lebih padanya ...teknik mereka untuk memastikan apa sahaja yang mereka ingini kita ikut.

Kalau dikaji teknik TANTRUM mereka ini, kebanyakkan sama.. mereka ni akan buat perkara2 yang selalunya kita kata NO !

Adam, NO kicking !
Adam, Jangan jerit kat telinga ayah.. NO!
Adam, jangan pukul kakak .. NO NO!!
Adam, jangan pukul adik.. NO NO NO!!!
Adam, jangan buang susu Big NOOOO !!!

tue sumer yang akan adam nie buat...

So ?? Apa perlu ibu buat kalau adam tantrum ?
Ibu cakap kat ayah.... Kita buat DONNO je.. biar dia tantrum... nnt dia penat sendiri.. lama2 dia tau la teknik tak jadi...lepas dia abis tantrum, kita cerita la balik apa yang dia buat salah.. walaupun nmpk cam dia buat x dengar, sebenarnya dia mmg dengar.. tp sbb dia kecik, dia kurang faham..

Tapi !!!!
Hati ibu ayah kena kuat! Telinga kena tahan... Sabar kan diri...mereka akan cuba buat kita hilang sabar tahap MAXIMUM !

Ibu harap Abang Adam, satu hari nanti akan jadi Lelaki Sejati dan Soleh.. Lembut budi pekerti.. Dan Garang...Sayang Ibu Ayah hingga ke syurga....Amin.. Ibu sentiasa doakan untuk Adam, Atikah dan Aisyah..

My advice to all parents, keep researching... keep studying... Keep on trying... Banyak teknik yang boleh kita guna pakai.. banyak website yang boleh membantu.. Banyak Facebook pages yang berguna...one of my fav FB pages is Prof. Dr. Rozieta Shaary.

No comments:

Post a Comment